Sinds een tijdje neem ik de trein van Alken<->Leuven naar mijn stageplaats. Na 8-9 weken dagelijks treingebruik denk ik dat ik toch met kennis van zaken kan spreken.

Wat valt er tegen?

  • De nood die sommige mensen hebben om een "vierzit" te nemen, ook al zijn ze alleen en zijn er genoeg "tweezitten" over. Daarenboven moeten ze dan ook nog één zitplaats innemen met hun rugzak/handtas/jas/... En één zitplaats liefst blokkeren door languit, de benen gestrekt, onder de stoel voor hen te schuiven.
    Wanneer het dan druk wordt, liefst ook nog zo geërgerd mogelijk kijken naar de betreffende passagier en met een grote zucht een beetje plaats maken.
  • Ringtones! Je denkt dat het al erg is als je het zoveelste Jambaspotje door je strot geramd krijgt.
    Wel, kom dan maar eens op de trein zitten. De irritantste ringtones hoor je daar! De passagier beslist dan ook nog in 90% van de gevallen om de ringtone zo luid en zo lang mogelijk te laten lopen, dat zeker iedereen het gehoord heeft.
    Je zou denken als ze dan opnemen dat de hele heisa gedaan is. Nee nee hoor, ze spreken dan nog eens zo luid dat men 3 wagons verder kan horen dat "die ene van bij het feestje bij Mieke toch wel ne knappe was."
  • Sommige personeelsleden. Gisteren zag ik iets wat toch wel "raar" te noemen was.
    Ik kan mij goed inbeelden dat sommige mensen dag in, dag uit het beste van zichzelf geven op het werk. Als ze dan naar huis gaan, willen ze liefst ook op tijd bij hun partner en/of kinderen thuiskomen zodat ze nog een fijne avond beleven.
    Niet bij de conducteur van gisteren hoor! Ik zie (met een tussenpauze van 20 sec) 3 mensen aangestormd komen om nog op de trein te stappen. Spijtig voor hen waren de deuren van de betreffende trein al gesloten. Gelukkig stond de conducteur nog in een open deur te wachten.
    Gelukkig? Ze mochten niet opstappen... Waarschijnlijk is dit procedure, dat kan ik begrijpen. Maar wanneer die trein dan nog effectief meer dan 3 minuten heeft stilgestaan kan ik absoluut niet begrijpen waarom deze 3 mensen niet meer mochten opstappen.
    Achja, het zal wel aan mij liggen.
Wat valt er mee?
  • Af en toe kom je iemand tegen waarmee je een leuk gesprek kan hebben. Opgelet: ze zijn schaars.
  • Vertrek- en aankomsttijden. Tot nu toe ben ik nog maar een paar keer "te laat" geweest. Al moet ik wel zeggen dat de NMBS net de momenten kiest als je ergens op tijd MOET zijn, om hun treinen te laat te laten komen.
  • ...

Conclusie: het openbaar vervoer met de NMBS valt goed mee. Maar geef mij toch maar een auto om van A naar B te reizen.